Cataloged Autobiography
BERKENAAN SAYA
Hello. Saya adalah self-taught web designer yang banyak menghabiskan masa meneroka penggunaan CSS dan HTML. Blogging hanyalah hobi. Teruskan membaca..
The Readable Journal
MENEROKA ARTIKEL
Teroka artikel berhubung dengan tutorial, contoh dan penggunaan CSS dan HTML dalam web design di ruang ini. Web design menyeronokan. Ke tutorial...Klik sini
Astrolab Tool
KATEGORI ARTIKEL
Suatu sistem yang berfungsi untuk membantu menjelajahi topik-topik terkait dan menyenaraikan pelbagai sub-bahagian artikel...Klik sini



4. SET CANVAS
December 28, 2009
Posted by: Fauzie


Jika anda perhatikan contoh design dalam latihan ini, lebar "page" website ialah 450px dan tiada apa-apa "float" di bahagian luar kawasannya. Kita akan membina "container" yang lebarnya 450px dan terletak di bahagian tengah browser. Empat elemen yang telah dikenalpasti sebelum ini akan diletakkan dalam container ini.

Untuk setting canvas, sila pergi ke dashboard blog test anda, klik Layout kemudian klik Edit HTML dan anda akan dibawa ke ruang kod html dan CSS.

Sekarang mari kita masukkan "attribute" <div> pertama di antara <body> dan </body> dengan menaip atau copy/paste kod berwarna biru di bawah ini:

</head>
<body>

<div id="page-container">
Hello world.
</div>


</body>

Sila klik Preview. Jika perkataan Hello world kelihatan, bermakna anda telah memasukan kod ini dengan betul. Klik Save Template.

Sekarang mari kita masukkan kod CSS pula. Taip atau copy kod berwarna biru dan paste di bahagian atas:

]]></b:skin>
</head>

Letakkan seperti berikut.

#page-container {
}

]]></b:skin>
</head>