Cataloged AutobiographyBERKENAAN SAYA
Hello. Saya adalah self-taught web designer yang banyak menghabiskan masa meneroka penggunaan CSS dan HTML. Blogging hanyalah hobi. Teruskan membaca..
The Readable Journal
MENEROKA ARTIKEL
Teroka artikel berhubung dengan tutorial, contoh dan penggunaan CSS dan HTML dalam web design di ruang ini. Web design menyeronokan. Ke tutorial...Klik sini
Astrolab Tool
KATEGORI ARTIKEL
Suatu sistem yang berfungsi untuk membantu menjelajahi topik-topik terkait dan menyenaraikan pelbagai sub-bahagian artikel...Klik sini


TAJUK ATAU PAGE TITLE
April 14, 2008
Posted by: Fauzie


Semua HTML Pages mempunyai tajuk. Dalam browser window, tajuk ini akan kelihatan di"Title Bar" window iaitu di bahagian atas sekali. Sebagai contoh, sila taip kod-kod seperti di bawah ini dalam text editor (Notepad).

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtmll-strict.dtd">

<html>

<head>

<title>Webpage Saya</title>

</head>


<body>

Ini adalah webpage saya yang pertama dibina sendiri

</body>

</html>

Dalam contoh ini terdapat dua element yang dimulai dengan head tag dan juga title tag. "Head Element" (<head> .......</head>) terletak sebelum "Body Element" (<body>.....</body>) dan ia mengandungi maklumat berhubung dengan "page" website tersebut. Maklumat ini hanya kelihatan di sebelah atas sekali iaitu di bahagian "title bar".

Jika anda telah menaip kod-kod di atas dalam notepad, sila "save as" dan berikan nama fail kemudian buka window browser klik File->klik Open File->masukkan nama fail tersebut dan anda akan dapati ayat "Webpage Saya" muncul di "title bar".



klik sini untuk kembali ke kandungan tutorial